I denne oppgaven skulle vi bedre rykte til enten russen
eller Norwegian, som begge har fått mye hat i media i det siste. Jeg valgte å
forbedre rykte til russen, som har fått på seg et rykte om at de har blitt mye verre de siste
årene. Mediene skriver om hvordan russen trakasserer yngre elever, driver med voldtekt, bråk og alkoholmisbruk.
Prosess
Først bestemte jeg meg for å jobbe med Norwegian, men jeg fant ut etter én uke uten å ha utviklet idéen til den usle skissen jeg hadde tegnet, at jeg måtte skifte til russen. Jeg startet med å lage en insposide, og arbeidet ut etter det:
Som du ser ble skissene langt i fra resultatet. Men det er slik jeg får utviklet mine idéer og blir inspirert. Deretter tegnet jeg i illustrator, og kom på idéer mens jeg arbeidet.
Prosess
Først bestemte jeg meg for å jobbe med Norwegian, men jeg fant ut etter én uke uten å ha utviklet idéen til den usle skissen jeg hadde tegnet, at jeg måtte skifte til russen. Jeg startet med å lage en insposide, og arbeidet ut etter det:
Som du ser ble skissene langt i fra resultatet. Men det er slik jeg får utviklet mine idéer og blir inspirert. Deretter tegnet jeg i illustrator, og kom på idéer mens jeg arbeidet.
For å bedre russens rykte har jeg valgt å jobbe grafisk, og produsert en holdningskampanje med en serie på fire A3 plakater. Budskapet til de fire plakatene er ordtaket: ”Ikke skjær alle over én kam”. Dette har jeg valgt å bruke for å minne folk på at vi ikke må forhåndsdømme russen, selv om noen oppfører seg dumt og lager masse bråk, betyr ikke det at alle de andre russene gjør det samme.
Mediene setter mye fokus på alt det gale russen gjør, noe
som fører til at vi glemmer at russen ikke bare lager leven og ugagn, men gjør positive ting også. For å få frem det positive russen gjør, har jeg valgt å skrive korte setninger som forteller hvilke veldedighetsarbeid russen gjør og hva de har fått til så langt. Hver plakat har hver sine arbeid.
Målgruppe
Jeg vil si at holdningskampanjens målgruppe er voksne folk som setter all russen i samme bås, og som mener det eneste russen gjør er å drikke seg drita og lage bråk. Det er fordi jeg som sagt vil minne disse voksne menneskene på at ikke alle er like, og det samme gjelder de som er russ. Ikke alle som er russ driver med voldtekt, trakasserer yngre medelever eller drikker seg fullstendig drita hver helg. Med "voksne" mennesker mener jeg folk på ca. "27-60".
Samtidig vil jeg også si at målgruppen er folk som faktisk ikke vet at russen driver med veldedighetsarbeid, og som av den grunn vil legger merke til plakaten. Her spiller vel ikke alderen sånn super stor rolle, men det er vel mest de voksne som ikke er så stor fan av hva russen driver med, så alderen ligger på "27-60" her også.
Personaer
Hanne: Hanne er 30 år og jobber som sykepleier. Hun har to barn, men mannen bruker bilen på vei til jobb, så hun blir nødt til å bruke kollektiv transport.
Pål: Pål er 46 år og har tre barn. Han er ingeniør og liker å lese avisen mens han tar seg en kopp kaffe i lunsjapausene på jobb.
Siri: Siri er 53 år, jobber som barnehageassistent, har to barn og elsker å lage mat. Det er hun som står for middagen, og drar alltid innom dagligvarebutikken på vei hjem fra jobb.
For å nå målgruppen ville jeg hengt plakatene på:
Bussholderplass/togstasjon: Fordi mange tar buss og tog frem og tilbake til jobb, noe som sjeldent er særlig spennende og man dermed får tid til å legge merke til diverse plakater som henger ved bussskurene/stasjonene.
Dagligvarebutikker: For å treffe målgruppen, må jeg finne en plass som folk drar til i hverdagen, og er det en butikk voksne folk drar til ofte, så er det i dagligvarehandelen. Dermed er dette stedet perfekt, fordi det vil også treffe flere.
Aviser/nettaviser: Er det noe voksne folk leser, så er det aviser. Jeg ville hatt en annonse i avisen/nettaviser, som mest sannsynlig ville har vekket oppmerksomheten dems med tanke på at det faktisk er i avisene man leser masse dritt om russen i også.
Prosessmodellen
Prosessmodellen handler om overførelsen av et bestemt budskap fra sender til mottaker. Altså; vi ser på hvem som sier hva i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt.
Russen er dermed senderen i denne holdningskampanjen, og budskapet mitt er at vi ikke må skjære alle over én kam/ikke alle som er russ oppfører seg like dårlig som media fremstiller. Jeg har valgt å sende dette budskapet via kanalen holdningskampanje/plakater/annonser, og mottakerene mine er folk som har fordommer mot russen og som ikke vet at russen kan bidra med positive ting også.
Om målgruppen ikke blir oppmerksom på plakatens layout/utseende skaper dette støy for dem, og de vil bare gå forbi og ikke få med seg budskapet til plakaten. Derfor er det en viktig faktor at jeg har laget en spennende plakat, med et interresant utseende. En annen viktig faktor er at jeg får frem at det faktisk russen plakaten handler om.
En dekoding i budskapet er at de ikke vet hva ordtaket: "Ikke skjær alle over èn kam" betyr. Eller at de ikke vet hva russ er, eller noe om all det dårlige ryktet som de har fått på seg.
Tekstmodellen
Ser du på plakaten på et denotativt nivå, vil du se fem mennesker med nokså like bukser som står og holder rundt hverandre. Mennesket i midten har ikke hode, men en tekst hvor det står "Ikke skjær alle over én kam".
Men ser du det hele på et konnotativt nivå vil du forstå at det er fem russ som står der, du vet om det dårlige ryktet som russen har fått på seg og du kjenner til ordtaket "Ikke skjær alle over én kam". Deretter legger du merke til teksten "visste du at..."som er plassert nederst på plakaten.
Du forstår at overskriften faktisk har en sammenheng med illustrasjonene under, og at man ikke må forhåndsdømme russen, og tenke at alle er like. Og faktasetningene under beviser at russen gjør noe bra også.
Tostegshypotesen
For å nå mottakeren på best mulig måte er det mest effektivt å bruke tostegshypotesen. Det vil si at massemediene er avhengige av en oponionsleder for å få frem budskapet sitt. Med andre ord: formidlingen av budskapet skjer mellom mange ledd. Et eksempel på en oponionsleder kan være en kjent person eller kjendis, som f.eks Petter Northug eller Emma Watson. Personer som vi ser opp til og som er forbilder for mange. Dette gjør at vi har lettere for å bli påvirket av reklamen, siden vi vil bli slik som dem.
I min oppgave passet det ikke å bruke en kjendis for å frem budskapet, derfor har jeg valgt å ikke ta i bruk tostegshypotesen. Jeg har heller gått direkte frem for å nå mottakeren og brukt patos som spiller
Her er resultatet:
Målgruppe
Jeg vil si at holdningskampanjens målgruppe er voksne folk som setter all russen i samme bås, og som mener det eneste russen gjør er å drikke seg drita og lage bråk. Det er fordi jeg som sagt vil minne disse voksne menneskene på at ikke alle er like, og det samme gjelder de som er russ. Ikke alle som er russ driver med voldtekt, trakasserer yngre medelever eller drikker seg fullstendig drita hver helg. Med "voksne" mennesker mener jeg folk på ca. "27-60".
Samtidig vil jeg også si at målgruppen er folk som faktisk ikke vet at russen driver med veldedighetsarbeid, og som av den grunn vil legger merke til plakaten. Her spiller vel ikke alderen sånn super stor rolle, men det er vel mest de voksne som ikke er så stor fan av hva russen driver med, så alderen ligger på "27-60" her også.
Personaer
Hanne: Hanne er 30 år og jobber som sykepleier. Hun har to barn, men mannen bruker bilen på vei til jobb, så hun blir nødt til å bruke kollektiv transport.
Pål: Pål er 46 år og har tre barn. Han er ingeniør og liker å lese avisen mens han tar seg en kopp kaffe i lunsjapausene på jobb.
Siri: Siri er 53 år, jobber som barnehageassistent, har to barn og elsker å lage mat. Det er hun som står for middagen, og drar alltid innom dagligvarebutikken på vei hjem fra jobb.
For å nå målgruppen ville jeg hengt plakatene på:
Bussholderplass/togstasjon: Fordi mange tar buss og tog frem og tilbake til jobb, noe som sjeldent er særlig spennende og man dermed får tid til å legge merke til diverse plakater som henger ved bussskurene/stasjonene.
Dagligvarebutikker: For å treffe målgruppen, må jeg finne en plass som folk drar til i hverdagen, og er det en butikk voksne folk drar til ofte, så er det i dagligvarehandelen. Dermed er dette stedet perfekt, fordi det vil også treffe flere.
Aviser/nettaviser: Er det noe voksne folk leser, så er det aviser. Jeg ville hatt en annonse i avisen/nettaviser, som mest sannsynlig ville har vekket oppmerksomheten dems med tanke på at det faktisk er i avisene man leser masse dritt om russen i også.
Prosessmodellen
Prosessmodellen handler om overførelsen av et bestemt budskap fra sender til mottaker. Altså; vi ser på hvem som sier hva i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt.
Russen er dermed senderen i denne holdningskampanjen, og budskapet mitt er at vi ikke må skjære alle over én kam/ikke alle som er russ oppfører seg like dårlig som media fremstiller. Jeg har valgt å sende dette budskapet via kanalen holdningskampanje/plakater/annonser, og mottakerene mine er folk som har fordommer mot russen og som ikke vet at russen kan bidra med positive ting også.
Om målgruppen ikke blir oppmerksom på plakatens layout/utseende skaper dette støy for dem, og de vil bare gå forbi og ikke få med seg budskapet til plakaten. Derfor er det en viktig faktor at jeg har laget en spennende plakat, med et interresant utseende. En annen viktig faktor er at jeg får frem at det faktisk russen plakaten handler om.
sender - budskap - kanal - mottaker
I
støy
En dekoding i budskapet er at de ikke vet hva ordtaket: "Ikke skjær alle over èn kam" betyr. Eller at de ikke vet hva russ er, eller noe om all det dårlige ryktet som de har fått på seg.
Tekstmodellen
Ser du på plakaten på et denotativt nivå, vil du se fem mennesker med nokså like bukser som står og holder rundt hverandre. Mennesket i midten har ikke hode, men en tekst hvor det står "Ikke skjær alle over én kam".
Men ser du det hele på et konnotativt nivå vil du forstå at det er fem russ som står der, du vet om det dårlige ryktet som russen har fått på seg og du kjenner til ordtaket "Ikke skjær alle over én kam". Deretter legger du merke til teksten "visste du at..."som er plassert nederst på plakaten.
Du forstår at overskriften faktisk har en sammenheng med illustrasjonene under, og at man ikke må forhåndsdømme russen, og tenke at alle er like. Og faktasetningene under beviser at russen gjør noe bra også.
Tostegshypotesen
For å nå mottakeren på best mulig måte er det mest effektivt å bruke tostegshypotesen. Det vil si at massemediene er avhengige av en oponionsleder for å få frem budskapet sitt. Med andre ord: formidlingen av budskapet skjer mellom mange ledd. Et eksempel på en oponionsleder kan være en kjent person eller kjendis, som f.eks Petter Northug eller Emma Watson. Personer som vi ser opp til og som er forbilder for mange. Dette gjør at vi har lettere for å bli påvirket av reklamen, siden vi vil bli slik som dem.
Her er resultatet:
Jeg har laget to typer stiler på de fire plakatene. Det er ikke så veldig stor forskjell på dem, men den ene har hvitt fyll i seg. Dette har jeg valgt å gjøre for å skape litt variasjon, og fordi det ga en kul "papirdukke" effekt. Dessuten fikk det fram menneskene mer tydelig.
I den andre versjonen er det ikke fyll i, dette for å skape et mer enkelt og rent utrykk, samtidig som at man lettere ser en sammenheng mellom menneskekroppene og overskriften/håret som er rundt overksriften.
Uansett så synes jeg at begge versjonene av de enkle kroppene skaper en fin kontrast til de fargerike og detaljerte russebuksene. Og at ungdommene er såpass tomme, skaper et mer rent uttrykk, og gir mottakeren et budskap om at russene er rene. Ungdommene holder også rundt hverandre for å få frem en vennlig og god stemning. Dette er med å forsterke budskapet.
Fargevalg
Jeg har valgt å bruke en rød og blå farge på russebuksene, fordi det er disse fargene vi forbinder med russ. I tillegg er rød og blå en varm/kald kontrast som gir liv i plakaten. For å fremheve fargene, har jeg brukt en nøytral, grå bakgrunn og nøytral svart og hvit farge på skriftene. Svart og hvit gir også en fin komplementær kontrast.
Fontvalg
Jeg valgte å bruke arial i overskriften, fordi det er en sterk, imøtekommende og solid skrift som fanger oppmerksomhet - samtidig som at den er nøytral og enkel som er den stilen jeg vil . I underskriften har jeg valgt å bruke Aracne light, som er en skriveskrift. Dette for å skape kontrast til den enkle overskriften, og dermed gi mer liv i plakaten. Det skaper også rytme og balanse å bruke en skriveskrift, når resten av plakaten er illustrert.
Komposisjon
Overskriften er plassert litt over midten fordi det er der blikket faller, som er noe jeg ønsker. Videre fører overskriften nedover mot illustrasjonen og teksten under, som er midtplassert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar