De siste to ukene har vi arbeidet med radio og TV reportasjer. Det har
vært valgfritt om vi skulle jobbe med TV eller radio, men vi måtte være to hvis
vi skulle lage TV reportasje, og jobbe alene om valget falt på å lage en radio
reportasje. Jeg valgte å lage en radio reportasje, og har derfor jobbet
alene.
Temaet jeg valgte var jul, noe som jeg mener
passer bra med tanke på at vi snart er i Desember. Innenfor temaet jul valgte
jeg å fordype meg i om det virkelig er nødvendig å starte så tidlig som oktober
med å selge julerelaterte ting i butikkene.
For
å få svaret på spørsmålet mitt, har jeg brukt til sammen tre forskjellige
muntlige kilder. De jeg valgt å ha et lite intervju med var Trond
Strøm, Mari B. Ullestad og min hovedkilde: Malene Karlsen. Grunnen til at jeg
valgte akkurat disse kildene, er fordi de alle er i forskjellige aldre, noe som
gjør at jeg kanskje fikk flere og mer varierte synspunkter på saken. Men jeg
brukte også to skriftlige kilder, Ringnes og Nidar. Dette for å høre fra den
andre siden av saken, og få svar på hvorfor de selger produktene sine så
tidlig. Når jeg skulle velge disse kildene var det viktig å være kritisk, og da
tenke på kildens:
Troverdighet: Kvalifikasjoner, anerkjent, organisasjon, utgiveren, eier nettstedet,
kontakt, eksperter, feil.
Objektivitet: Partisk, balansert, kjent, overdrevet, hovedhensikt,
påvirker,interessekonflikter.
Nøyaktighet: Publisert, oppdatert, fakta, eksakt, saklig,referanseliste, kilden,
bekreftes.
Egnethet: Emneområde, relevant, vitenskapelig publikasjon, spesiell kunnskap.
Jeg har brukt tre "vanlige" mennesker, fordi man ikke nødvendigvis trenger noen spesiell kompetanse, eller å være en spesiell person for å kunne si hva man mener om at de selger julerelaterte ting for tidlig. Og det at de er normale mennesker, som alle er i forksjellige aldre gir også mer troverdighet, med tanke på at de er som oss. Men mine skriftlige kilder er også troverdige, da på en annen måte ved at de er Nidar og Ringnes, som faktisk selger julebrusen og marsipanen. Jeg mener også at kildene mine har holdt objektive, og at det er en ganske balansert med tanke på at kildene mine er i forskjellige aldre.
Jeg har brukt tre "vanlige" mennesker, fordi man ikke nødvendigvis trenger noen spesiell kompetanse, eller å være en spesiell person for å kunne si hva man mener om at de selger julerelaterte ting for tidlig. Og det at de er normale mennesker, som alle er i forksjellige aldre gir også mer troverdighet, med tanke på at de er som oss. Men mine skriftlige kilder er også troverdige, da på en annen måte ved at de er Nidar og Ringnes, som faktisk selger julebrusen og marsipanen. Jeg mener også at kildene mine har holdt objektive, og at det er en ganske balansert med tanke på at kildene mine er i forskjellige aldre.
En
ting som var viktig å tenke på når jeg skulle lage denne radioreportasjen, var
å følge APUS-modellen. APUS står for Anslag, Utdyping, Presentasjon og Slutt.
Og
dette er noe jeg føler at jeg har klart å følge. Anslaget er det som skal klare
å skape oppmerksomhet fra lytterne, og min reportasje starter med at Malen
Karlsen, som er 75 år, påpeker at julen var bedre før. Deretter utdyper jeg
meningen hennes mer ved å forklare hvorfor, som nemlig er fordi vi starter så
altfor tidlig, og det ødelegger for hele julestemningen. Vi blir lei av julen
allerede før den har fått begynt. Etterpå kommer presentasjonen og selve
handlingen, hvor jeg kommer med Nidar og Ringnes sine fakta om hva som er
grunnen til at de starter å selge julerelaterte ting såpass tidlig. Jeg
avslutter det hele med å konkludere om at hvis dette er et problem for flere,
enn bare Malene Karlsen, så får de rett og slett bare ignorere all jule-brusen
og marsipanen, og hvis alle gjør dette vil jo salget til Nidar og Ringnes gå
dårligere – og de vil forhåpentligvis ta hintet og selge julegodtet i slutten
av November/Desember.
Inni denne APUS modellen er det viktig å få med blokker, som da er fakta og informasjon som du som reporter sier. Og også diverse intervju. Noe jeg har tatt med.
Inni denne APUS modellen er det viktig å få med blokker, som da er fakta og informasjon som du som reporter sier. Og også diverse intervju. Noe jeg har tatt med.
En
annen ting som var viktig å tenke på var Nyhetskriteriene og Vær varsom
plakaten. Nyhetskriteriene sier noe om hvilken nyhetsverdi en hendelse har. Og
kriteriene som finnes er at nyheten må være aktuell, den må være vesentlig og
ha informasjonsverdi, den må oppleves som nær, den bør inneholde identifisering
og personifisering, den bør være sensasjonell, ha tydelige konflikter, være
elite og ha en nyhetsterskel.
Vær
varsom plakaten er etiske normer for pressen. De etiske normene forteller noe
om pressens samfunnsrolle, integritet og ansvar, journalistisk atferd, forholdet
til kildene og publiseringsregler. En viktig norm som vi ikke må glemme er at:
Ord og bilder er viktige våpen, misbruk dem ikke!
Jeg
føler at jeg ikke har brutt noen av disse normene, og at jeg har for så vidt fulgt
nyhetskriteriene, med tanke på at julen er noe som angår de fleste, og at den nærmer
seg og er ganske aktuell for øyeblikket.
Når det gjelder det tekniske, føler jeg at det gikk nokså greit. Under intervjuene ble jeg nødt til å bruke iphonen, noe som kanskje ikke ga like bra kvalitet som da jeg tok opp blokkene i redigeringsrommet. I mens jeg redigerte fant jeg ut at jeg måtte gjøre om og legge på noen blokker, og måtte da bruke iphonen til å ta opp lyden - derfor har jeg forskjellige stemmer noe som kanskje ble litt dumt. Musikken jeg har valgt å bruke i bakgrunnen valgte jeg for å skape den riktige julestemningen og for å få en bedre flyt i reportasjen.
Når det gjelder det tekniske, føler jeg at det gikk nokså greit. Under intervjuene ble jeg nødt til å bruke iphonen, noe som kanskje ikke ga like bra kvalitet som da jeg tok opp blokkene i redigeringsrommet. I mens jeg redigerte fant jeg ut at jeg måtte gjøre om og legge på noen blokker, og måtte da bruke iphonen til å ta opp lyden - derfor har jeg forskjellige stemmer noe som kanskje ble litt dumt. Musikken jeg har valgt å bruke i bakgrunnen valgte jeg for å skape den riktige julestemningen og for å få en bedre flyt i reportasjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar